søndag 3. april 2016

KONMARI OG DILLDALL…..

Jeg og mine diller…..
Så sikkert som at våren kommer tilbake hvert år, så får jeg ei dille på ett eller annet rydde-vaske-snekre etc prosjekt. I fjor var det paller og bildekk, i år er det rydding og organisering.
Tror det er noe med at det blir lysere ute, solen skinner igjen og jeg vil ha mye lys og luft rundt meg. Alt blir lettere og man får mere energi.
Aberet med det er at da vises alt skitt og rot mye bedre…..hmmmm…

Så i år hørte jeg for første gang om

 Facebook -siden er full av linker og tips.
Jeg ble totalt bitt av denne fantastiske metoden. Så jeg startet ei ellevill opprydding i første omgang av kjøkkenet mitt. Å, herlighet hvor mye jeg har kasta. Det er bare helt utrolig hvor mye man gjemmer på som man aldri bruker…..eller som man tror man kanskje kommer til å bruke neste år…hihi.
Jeg spiser aldri nøtter som jeg må knekke med nøtteknekker, men alikevel hadde jeg 4 nøtteknekkere????
Mens jeg holdt på som en virvelvind så oppdaget jeg noe rart. Jo, mere jeg kvittet meg med dess lettere ble rommet og luften å puste i. Alt ble liksom lysere og åpnere rundt meg. Dette ble blod på tann og gjorde det enklere å kaste ting som jeg hadde vært i tvil om jeg skulle kvitte meg med.
Bare det å flytte matvarer fra skuffer nede i innredning til skapet over benke frigjorde 3 store skuffer. 

Plutselig hadde jeg masse ledig plass…….jeg som tidligere ikke hadde plass til noenting…
….for en fantastisk følelse….

Plutselig hadde jeg et ryddig skap med veldig god oversikt over hva jeg hadde. 
Metoden kalt Konmari, handler om å tak tak i egen tankegang og på den måten bli kvitt rotet én gang for alle.

For første gang i mitt liv (tror jeg, hmmm) var det faktisk artig å rydde og ordne.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar